Kiedy potrzebna rekonstrukcja stawu kolanowego?

rekonstrukcja stawu kolanowego

Gdy zawiodły wszystkie metody – rehabilitacja, leczenie farmakologiczne i inne rodzaje terapii – niezbędna jest rekonstrukcja stawu kolanowego, czyli wszczepienie endoprotezy. Co to takiego? Endoproteza kolana jest sztucznym stawem, który zastępuje ten prawdziwy – „uszkodzony”. Dzięki niej pacjenci mogą chociaż częściowo odzyskać sprawność sprzed choroby. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Czym jest endoproteza?

Gdy staw kolanowy zostaje zaatakowany przez choroby zwyrodnieniowe, które utrudniają lub całkowicie uniemożliwiają prawidłowe poruszanie się, w pierwszej kolejności należy zastosować nieinwazyjne sposoby leczenia. Jednak jeśli przestają zdawać egzamin, endoproteza kolana to jedyne rozwiązanie, które w połączeniu z pooperacyjną rehabilitacją, pozwala na przywrócenie pacjentowi przynajmniej częściowej sprawności. O co chodzi? Endoproteza kolana to sztuczny staw, który zastępuje ten prawdziwy. Jej dobór zależy przede wszystkim od stopnia zwyrodnienia stawu. Wyróżniamy:

• Endoprotezy całościowe – stosowane są w przypadku, gdy zmiany są bardzo duże i zniszczona została większa część kolana.
  • Endoprotezy częściowe – stosowane, gdy uszkodzonych zostało tylko kilka elementów kolana.
  • Endoprotezy cementowe – ten rodzaj, aby dobrze trzymać się kości, wymaga dodatkowego zespolenia.
  • Endoprotezy bezcementowe – stosowane najczęściej u dzieci; nie wymagają dodatkowego zespolenia.

Wskazania do wszczepienia endoprotezy stawu kolanowego

Są takie przypadki, kiedy rekonstrukcja stawu kolanowego jest po prostu niezbędna, jeśli pacjent chce odzyskać choć częściową sprawność sprzed choroby. Wskazaniami do wszczepienia endoprotezy są:

• Nawracające i/lub długo utrzymujące się stany zapalne;
  • Rozległe urazy spowodowane na przykład wypadkiem;
  • Zwyrodnienia spowodowane różnymi chorobami, w tym chorobą reumatyczną;
  • Za mało mazi stawowej, która jest odpowiedzialna za odżywianie i zapewnianie prawidłowej ruchomości stawu;
  • Niełączące się ze sobą kolana podczas stania ze złączonymi kostkami, czyli tzw. kolana szpotawe lub koślawe.

Należy pamiętać, że samo wszczepienie endoprotezy kolana nie wystarczy. Potrzebna jest jeszcze rehabilitacja, którą rozpoczyna się praktycznie od razu po zabiegu. Na początku są to proste ćwiczenia, które wymagają dużej ostrożności. Oprócz rehabilitacji warto również dużo spacerować, a gdy rany się zagoją, można pomyśleć o aktywności na basenie lub rowerze stacjonarnym. Cały proces odzyskiwania sprawności powinien potrwać około 3 miesięcy i przez ten okres absolutnie nie należy się przemęczać.