Na czym polega leczenie stawu kolanowego?

leczenie stawu kolanowego

Zwyrodnienie stawów kolanowych dotyka coraz więcej osób. Szacuje się, że już około 20% mieszkańców Europy cierpi na bóle stawów, przy czym niespełna połowa zmian zwyrodnieniowych jest związana ze starzeniem się organizmu. W pozostałych przypadkach najczęstszymi przyczynami są brak ruchu oraz nadwaga. Zwyrodnienie stawu kolanowego jest niestety chorobą nieodwracalną, ale można zatrzymać jej postęp. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, na czym polega leczenie tej uciążliwej dolegliwości.

Przyczyny i objawy zwyrodnienia stawu kolanowego

Zwyrodnienie stawu kolanowego może mieć różne przyczyny. Najczęściej schorzenie jest spowodowane nadmiernym obciążeniem lub urazem. To także skutek starzenia się organizmu. Coraz częściej jednak na ból stawu kolanowego cierpią ludzie młodzi, zarówno aktywni, uprawiający sport, jak i ci prowadzący siedzący tryb życia.

Degradacja chrząstki stawowej – bo tym właśnie jest zwyrodnienie stawu kolanowego – na początku nie daje żadnych objawów. Ból odczuwamy dopiero, gdy uszkodzenie jest rozległe. Towarzyszy temu ograniczenie ruchomości stawu, sztywnienie, charakterystyczne trzeszczenie i opuchlizna. W takim wypadku należy niezwłocznie udać się do specjalisty.

Leczenie stawu kolanowego

Aby określić, jak daleko zaszły zmiany zwyrodnieniowe w stawie kolanowym, konieczna jest konsultacja ze specjalistą i wykonanie badania RTG (rentgenowskiego). Najważniejsze jest zatrzymanie postępu choroby i odciążenie stawów. Jeśli przyczyną jest nadwaga, trzeba schudnąć, jednak nie zawsze sprawa wygląda tak prosto. Leczenie stawu kolanowego może przybierać różne formy. Wszystko zależy od stopnia zaawansowania choroby. Dostępnymi metodami są:

• stosowanie odpowiedniej ortezy lub opaski na kolano
  • zabiegi rehabilitacyjne takie jak magnetoterapia, fala uderzeniowa, krioterapia, laser lub ultradźwięki. Ich zadaniem jest zwiększenie ukrwienia tkanek, co eliminuje ból i zwiększa komfort poruszania kolanem
  • kinezyterapia, która służy wzmocnieniu osłabionych grup mięśni
  • kinesiotaping, czyli naklejanie w odpowiedni sposób specjalnych taśm-plastrów. To rozwiązanie zmniejsza ból i działa korygująco na powięź
  • odpowiednie ćwiczenia
  • przyjmowanie leków.

W ostateczności, jeśli u pacjenta zdiagnozuje się zaawansowane zmiany zwyrodnieniowe stawu kolanowego lub rehabilitacja i przyjmowanie leków nie pomagają, konieczna jest interwencja chirurgiczna. Warto więc słuchać swojego ciała i w przypadku jakichkolwiek objawów niezwłocznie zgłosić się do lekarza.