Rekonstrukcja stawu biodrowego - co to takiego?

rekonstrukcja stawu biodrowego

Staw biodrowy pełni bardzo ważną funkcję w układzie kostno-stawowym, przez co jest narażony na duże obciążenia. Efektem tego może być powstawanie zwyrodnień czy uszkodzeń mechanicznych, które utrudniają codzienne funkcjonowanie oraz wiążą się z znacznymi dolegliwościami bólowymi. W zaawansowanych przypadkach jedynym skutecznym sposobem jest rekonstrukcja stawu biodrowego, a więc wszczepienie endoprotezy. Na czym polega ten zabieg i kto powinien się na niego zdecydować?

Na czym polega zabieg implantacji endoprotezy biodra?

Rekonstrukcja stawu biodrowego polega na wstawieniu specjalnej endoprotezy, która składa się z panewki i kuli zakończonej trzpieniem. Na początku zabiegu usuwane są uszkodzone części stawu, a następnie wszczepiane elementy sztuczne, które mają odtąd pełnić funkcje zastępowanych struktur. Współcześnie, dzięki nowoczesnym i mało inwazyjnym metodom, pacjenci w krótkim czasie dochodzą do zdrowia oraz odzyskują zadowalający zakres ruchomości.

Dodatkowo, endoprotezy stawu biodrowego wykonywane są również z coraz lepszych materiałów, dzięki czemu skutecznie zastępują chore struktury. Warto dodać, że implanty mogą być osadzone na dwa sposoby - cementowo (przy użyciu specjalnego kleju) i bezcementowo (ich porowata warstwa zrasta się z kością pacjenta).

Kiedy rekonstrukcja stawu biodrowego jest konieczna?

Do endoprotezy kwalifikują się osoby cierpiące na choroby zwyrodnieniowe stawu w zaawansowanych przypadkach. Pacjenci mają wówczas problemy z poruszaniem się, a towarzyszący ból obniża znacznie ich samopoczucie oraz jakość życia. Na rekonstrukcję decydują się także osoby po poważnych urazach okolicy stawu biodrowego, jak również cierpiące na reumatoidalne zapalenie stawów.