Co to są endoprotezy stawu biodrowego?

endoproteza stawu biodrowego

Wszystkie stawy, a w szczególności biodrowy są wyjątkowo narażone na obciążenia i uszkodzenia. Problemy mają zwłaszcza ludzie starsi, gdzie niezbędne jest wykorzystanie specjalnych endoprotez, które zastępują uszkodzony staw, w czasie leczenia koksartrozy, czyli choroby zwyrodnieniowej stawów. Dzięki endoprotezom stawu biodrowego pacjent ma szansę na odzyskanie sprawności.

Na czym polega zabieg endoplastyki?

Główną przyczyną choroby stawów to nie tylko wiek i przeciążenia stawów, ale także choroby reumatoidalne, złamania w obszarze stawu oraz wady wrodzone. Na szczęście dzisiejsza medycyna jest na tyle rozwinięta, że specjaliści są w stanie przeprowadzić zabieg endoplastyki, który polega na wymianie kości stawowej pacjenta. Operacja jest możliwa w dwóch wariantach. W przypadku endoprotezy całkowitej wymienia się cały staw biodrowy, natomiast podczas zabiegu endoprotezy stawu biodrowego, tylko jego część. O tym, jaka metoda zostanie wybrana, decyduje kilka czynników. Przede wszystkim bierze się pod uwagę wiek pacjenta oraz stan jego kości.
Przed operacją, lekarze i rehabilitanci zalecają naukę chodzenia o kulach i wykonywanie ćwiczeń usprawniających, które będą kontynuowane po zabiegu. Ważne jest to, aby na tydzień przed operacją odstawić leki rozrzedzające krew, w tym aspirynę. Co więcej, od pacjenta wykonuje się szereg badań mających na celu przygotowanie do zabiegu.
Po udanej operacji pacjenta czeka rehabilitacja, która ma doprowadzić go do pełnej sprawności. Już na drugi dzień po zabiegu, można wykonywać drobne ruchy nogą w pozycji siedzącej, a w miarę ustępowania bólu pozabiegowego, można zacząć wykonywać proste ćwiczenia. Aby wrócić do sprawności, należy dużo spacerować, ćwiczyć z fizjoterepeutą, a także pływać.