Czym są endoprotezy stawu kolanowego?

endoproteza stawu kolanowego

Endoproteza to wszczepiany do organizmu implant, którego celem jest zastąpienie lub wspomożenie funkcji narządu, w szczególności narządu ruchu. Czym są endoprotezy stawu kolanowego i jakie jest ich zastosowanie?

Jakie są rodzaje endoprotez stawu kolanowego?

Współczesne endoprotezy możemy podzielić na trzy kategorie ze względu na:

• sposób mocowania protezy (endoproteza cementowa, bezcementowa, hybrydowa),
  • stopień wiązania elementu piszczelowo-udowego (implanty niezwiązane, półzwiązane, zawiasowe),
  • zakres zmian patologicznych występujących w kolanie (endoprotezy całkowite i częściowe).

Różnorodność schorzeń i urazów sprawia, że dla każdego pacjenta endoproteza musi być przygotowana indywidualnie. Wybór konkretnego typu protezy zależy od rodzaju i przebiegu choroby, a także spowodowanych nią uszkodzeń.

Jakie są wskazania do zabiegu wszczepienia endoprotezy?

Staw kolanowy jest jednym z najbardziej obciążonych i podatnych na uszkodzenia stawów w ciele człowieka. Kolana są również narażone na wiele schorzeń, takich jak np. choroba zwyrodnieniowa stawów czy reumatoidalne zapalenie stawów. Choć współczesna medycyna pozwala skutecznie wyeliminować wiele problemów z kolanami przy pomocy leków i rehabilitacji, niekiedy konieczna jest interwencja chirurgiczna. Gdy na skutek urazu lub choroby kolano przestaje właściwie pracować, poruszanie powoduje ból, a nieinwazyjne metody leczenia nie przynoszą oczekiwanego efektu, niezbędne jest wszczepienie endoprotezy stawu kolanowego. Gabinet Urazowo-Ortopedyczny Jacka Osucha w Olkuszu oferuje pomoc medyczną w zakresie diagnostyki, jak również leczenia farmakologicznego oraz zabiegowo-operacyjnego.

Jak przebiega rehabilitacja po wszczepieniu implantu kolanowego?

Po wszczepieniu implantu pacjent musi nauczyć się korzystać z nowego kolana. Rehabilitacja nakierunkowana jest na odbudowę siły, masy mięśniowej i mobilności. Rozpoczyna się od wykonywania najprostszych ćwiczeń, takich jak napinanie mięśni. Następnie przychodzi czas na wstawanie z łóżka i stawianie pierwszych kroków. Jeśli nie ma komplikacji, stopniowo można zwiększać obciążenie stawu i zacząć wykonywać bardziej skomplikowane ćwiczenia. Proces dochodzenia do pełnej sprawności trwa ok. 3 miesiące.